• Meidän luvattu maamme; Jumalan lupaukset Jeesuksessa Kristuksessa

    Etusivu » Ajankohtaista » Meidän luvattu maamme; Jumalan lupaukset Jeesuksessa Kristuksessa
    Meidän luvattu maamme; Jumalan lupaukset Jeesuksessa Kristuksessa

    Meidän luvattu maamme; Jumalan lupaukset Jeesuksessa Kristuksessa

    Päivi Heikkilä puhui 25.-26.3.2017 Toivon Seurakunnassa, Turussa, aiheesta KUINKA PÄÄSTÄ LUVATTUUN MAAHAN JA ASUA SIELLÄ. Kaikkiaan neljässä kokouksessa käsiteltiin aihetta uuden liiton Jumalan kansan eli seurakunnan kannalta; meille luvattu maa on Jumalan lupaukset Jeesuksessa Kristuksessa. Ne ovat kaikki meille "kyllä" ja "Amen", meidän tulee kuitenkin kuten Israelinkin, ottaa omaksemme tämä meille annettu maa. Uskomalla Jumalan Poikaan, Jeesuksen Kristukseen, saamme omaksemme kaikki lupaukset Hänessä. Ne sisältyvät pelastukseen, joka meille on Hänessä. Kokousten otsikot ja pääsisällöt olivat seuraavat:

    1. Lähtekää liikkeelle kohti luvattua maata!

    • 5. Moos. 1:6-8 kertoo mitä Jumala sanoi Israelille, kun he olivat juuttuneet paikoilleen Hoorebilla; "Te olette jo tarpeeksi kauan olleet tämän vuoren vaiheilla; kääntykää toisaanne, lähtekää liikkeelle...", "Katso, minä annan maan teidän valtaanne; menkää ja ottakaa omaksenne se maa..."

    Meillekin saattaa käydä niin, että jäämme kiertämään jotain menneisyyden vuorta, pettymystä, epäonnistumista tai muuta kokemusta, joka on jäänyt traumaattisena mieleemme. Herra sanoo sinulle kuten Aabrahamille: Nosta katseesi siitä paikasta, jossa olet; kaiken maan, minkä näet, minä annan sinun omaksesi. Meidän on nostettava katseemme ja nähtävä Jumalan armo ja rakkaus meitä kohtaan Jeesuksessa Kristuksessa, noustava jälleen ja lähdettävä liikkeelle omistamaan koko pelastuksen sanomattoman suurta lahjaa kaikkineen. Saamme ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteistä, meidän ei tarvitse jäädä pettymyksiimme eikä sielunvihollisen syytöksiin!

    2. Miten saada luvattu maa omaksemme?

    Kaikesta huolimatta mitä olemmekaan kokeneet elämässämme, meidän on pidettävä usko Jumalan hyvyyteen. Hän tekee meille pelkästään hyvää ja kaiken, minkä Hän on sallinut meille, on meidän parhaaksemme. Maailmassa meillä on monenlainen ahdistus, mutta Jumala on sama hyvä Jumala uskollisuudessaan. Paavali kirjoitti unohtavansa menneen ja kurottautuvansa eteenpäin kohti voittopalkintoa Jeesuksessa Kristuksessa (Fil. 3:13-14). Tehkäämme samoin. Paavali kirjoitti kirjeessään korinttolaisille tästä:

    • 2 Kor. 11:3; "Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan."
    • 2 Kor. 3:18; "Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen..."

    Room. 11:22; Paavali kehottaa meitä pysymään Jumalan hyvyydessä. Älä anna minkään menneen pettymyksen turmella mieltäsi pois ensirakkaudesta Jeesuksen Kristukseen ja siten peittää kasvojasi näkemästä Häntä sellaisena kuin Hän on: täynnä rakkautta olevana sinua kohtaan!

    3. Miten pysyä luvatussa maassa?

    Luvatussa maassa asumiseen on kaksi avainta: Sana ja Rukous. Jumalan Sanassa on elämä ja henki Jumalasta ja kun luemme sitä, tulevat henkemme ja sielumme sekä myös ruumiimme osallisiksi tästä Jumalan uudistavasta ja terveyttä ja kaikkea hyvää ylläpitämästä elämästä. Jeesus sanoi, miten saamme osaksemme lupaukset Hänessä:

    • Joh. 15:7;  "Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen."
    • Ef. 6:18; "Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä..."

    Jos henkemme pysyy kaiken aikaa rukouksessa Pyhässä Hengessä, pysymme jatkuvasti Hänen yhteydessään. Näin meille tulee mahdolliseksi vaeltaa Hengessä ja samalla pysyä luvatussa maassa eli saada omaksemme Jumalan lupauksia Jeesuksessa Kristuksessa. Pyhä Henki rukoilee tällöin jatkuvasti  puolestamme ja kuulemme Hänen äänensä ja pysymme Hänen johdatuksessaan.

    • Daavid kirjoitti psalmissa 16 (jakeet 7-9); "Minä kiitän Herraa, joka on minua neuvonut; yölläkin minua siihen sisimpäni kehoittaa. Minä pidän Herran aina edessäni; kun hän on minun oikealla puolellani, en minä horju. Sentähden minun sydämeni iloitsee ja sieluni riemuitsee, ja myös minun ruumiini asuu turvassa."

     Vanha perinne on, että kunniavieras istuu isännän oikealla puolella. Daavid antoi kunniapaikan elämässään Herralle. Jumala antoi myös Pojalleen kunniapaikan valtaistuimellaan oikealla puolellaan, tämän voitettua synnin, maailman ja kaikki pimeyden vallat kuolemaa myöten. Pitäkäämme mekin Herra oikealla puolellamme, ollen aina yhteydessä Hänen Henkeensä, joka meissä asuu. Näin pysymme luvatussa maassa turvassa sekä henkemme, sielumme että ruumimme osalta.

    4. Valmiita palvelemaan Herraa

    Jumala varoitti Israelia unohtamasta Herraa, kun asuvat tyytyväisinä luvatussa maassa. Herra Jeesus sanoi lähettävänsä meidät täyttämään Jumalan tahtoa elämässämme. Jumala tahtoo tuoda valtakuntaansa kaikkialle, missä liikumme. Herra Jeesus on antanut jokaiselle omalleen leivisköitä eli palvetehtäviä ja lahjoja niillä asioimiseksi. Meidän tulee etsiä Häntä rukouksessa saadaksemme selville, mitä tehtäviä Hän on itsekullekin meille antanut ja sitten käydä asioimaan niillä. Totteleminen on avainasia tullaksemme Hänen palvelijoikseen:

    • Room. 6:16; "Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi"

    Hänen Henkensä neuvoo meitä, miten tulee toimia kussakin tilanteessa (1 Joh. 1:27). Jumalan työ on yhä kesken ja jatkuu meissä, kunnes pääsemme Kristuksen kaikkeen täyteyteen, täyden iän täyteen mittaan. Tästä Paavali kirjoittI efesolaisille ja myös meille Ef. 4:10-13. Antautukaamme Hänen kutsuunsa ja olkaamme ahkeria Hänen tahtonsa tekemisessä, kunnes kasvamme kaikin tavoin Häneen, joka on Pää, Jeesus Krístus.