• Reformaatio

    Etusivu > Reformaatio
Palveluvirkojen ennalleen asettaminen

Palveluvirkojen ennalleen asettaminen

Ef. 4:11 Palveluvirat

Kaikki viisi palveluvirkaa, apostolin, profeetan, evankelistan, paimenen ja opettajan, on kutsuttu valmistamaan uskovat valmiiksi evankeliumin työhön (Ef. 4:10-12). Näin ollen heidän kaikkien tulisi palvella seurakunnissa opettaen ja julistaen, ja auttaen uskovia myös henkilökohtaisella tasolla.

Paimenille on jäänyt yksinään monissa tapauksissa vastuu seurakunnan valmistamisesta asioimaan leivisköillään. Opettajan virka voisi olla nykyistä laajemmin seurakuntaa palvelemassa. Seurauksena nykyisestä tilanteesta on paimenten ylikuormittuminen ja väsyminen, sekä seurakunnan laiminlyönti em. palvelussa. Paimenten tulisi toivottaa Herran lähettämät apostolit ja profeetat tervetulleiksi palvelemaan paikallisseurakuntia. 

Meneillään on apostolin ja profeetan virkojen ennalleen asettaminen toimimaan alkuseurakunnan mallin mukaan Raamatun tekstien kuvaamalla tavalla.

Elämme Efesolaiskirjeen 4: 10-16 toteutumisen aikaa. Koko Kristuksen seurakuntaa valmistetaan Herralle morsiameksi, ja sen jokaista jäsentä valmiiksi palveluksen työhön lopun ajan suurta sadonkorjuuta varten.

Uskovien valmistaminen palvelutyöhön

Uskovien valmistaminen palvelutyöhön

Uskovien valmistaminen palveluksen työhön

Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki. Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön... (Ef. 4:10-12)

Uskovan vaelluksessa kohti Jumalan yhä suurempaa vaikutusmahdollisuutta hänen elämässään ja palvelutyössään, on kolme päävaihetta, samoin kuin temppelissä on kolme erilaista paikkaa: esipiha, pyhä ja kaikkein pyhin. Uskova voi olla joko lihallinen, sielullinen tai hengellinen. Pyrkimys on asua Siionilla, Jumalan vuorella eli Kaikkein Pyhimmässä ja vaeltaa Pyhässä Hengessä.

Ef.4:11 palveluvirat on kutsuttu valmistamaan uskovia työhön. Seurakuntien tulisi ottaa heitä vastaan opettamaan jja rohkaisemaan uskovia palvelutehtäviinsä. Ap.3:21 kertoo seurakunnan olevan ennalleenasettamisessa Jeesuksen tulon aikoina. Herra haluaa kirkastaa kirkkautensa huoneen, ja valmistaa meidät kukin paikoillemme ja täyteen työhön, kunnes kaikki olemme Kristuksen miehuuden täydessä mitassa (Ef.4:11.16).

Hallinnollinen reformaatio

Hallinnollinen reformaatio

HERRAN JEESUKSEN  HALLITUS, JUMALAN JÄRJESTYS!

”… Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan” (engl. government, hallitus) (Jesaja 9:6)

Tarvitsemme hallinnollista reformaatiota Kristuksen seurakuntaan, että Jumala voisi toteuttaa siinä kirkkautensa suunnitelmat, ja että Pyhä Henki voisi toimia täydessä voimassa.

Raamatun mukaan Jumalan kirkkaus tuli temppeliin vasta, kun se oli täysin rakennettu. Kun Mooseksen ilmestysmaja oli täysin pystytetty, Jumalan kirkkaus tuli alas ja täytti sen. Salomonin temppeliin Jumalan kirkkaus laskeutui temppelin vihkiäisissä.  Uudesta Testamentista luemme, kuinka kaikki Jeesuksen opetuslapset olivat koolla yläsalissa, ja kun helluntai oli täysin tullut, kirkkaus laskeutui heidän ylleen.

On aika rakentaa Kristuksen elävä temppeli valmiiksi, valmistuaksemme Hänen morsiamekseen (Ef.5:27), ja saadaksemme Jumalan kirkkauden yllemme.

Miksi reformaatiota tarvitaan?

Miksi reformaatiota tarvitaan?

Kristuksen seurakunnalla on ollut Uusi Testamentti jo yli 2000 vuotta, mutta emme vieläkään toimi Sanan mukaisesti seurakunnissa; miten näin on päässyt käymään?

Nyt, viime vuoden 2024 syyskuussa, kun Herra antoi enkelinsä kautta profeetta Veronika Westille Suomeen tuotavaksi ilmotuksen, jonka mukaan meillä on 5 vuoden armonaika seurakunnan reformaatiolle, tai Suomi joutuu vuohikansaksi, olemme heränneet, toivottavasti, suuremmassa määrin ei pelkästään ihmettelemään asiaa, vaan myös etsimään syitä sille, sekä ennen kaikkea tekemään parannusta, eli palaamaan Jumalan Sanan ohjeisiin sekä seurakunnan rakenteessa että toiminnassa!

Työryhmässä jonka Herra kehotti perustamaan asian eteenpäin viemiseksi, olemme löytäneet seuraavia  SYITÄ REFORMAATION TARPEESEEN MAASSAMME:

• Ihmisjärjestys, ihminen päänä seurakunnassa Jeeuksen sijaan > Jumalan tahto ja suunnitelmat ao srk:lle ei pääse toteutumaan

• Jumalan kunnian etsiminen ja Jumalan totteleminen vähäistä, sen sijaan etsitään ihmisten hyväksyntää; ei auteta uskovia kaikin taivoin kasvamaan Kristukseen (Ef.4:15), vaan hengellisiin johtajiin ja paikallisseurakuntiin

Käytännön reformaatiota

Käytännön reformaatiota

Herra Jeesus asettaa kaiken kohdalleen, eli ennalleen vastaamaan Jumalan tahtoa, reformaation aikana, eli takaisin tulemuksensa aikoina (Ap.3:21). Elämme juuri sitä aikaa, ja Hän on viemässä loppuun reformaation eli paluun Jumalan Sanaan, jonka Luther aloitti keskiajalla palauttaen käsityksen pelastuksesta uskon kautta.

Paljon jäi vielä reformoimatta, sen huomaamme, kun tarkastelemme Uuden Testamentin kirjoituksia seurakunnasta, sen rakenteesta ja toiminnasta. Elävän temppelin malli on esietty meille Raamatussa, ja meidän on rakennettavaq tarkoin sen mukaan. Tämä tarkoittaa viiden palveluviran Raamatun mukaista toimintaa valmistaa jokainen uskova palvelutehtäväänsä rakentamaan Kristuksen seurakuntaa (Ef.4:11-13). Paikallisseurakuntien rakenne (paimenen viran hoito on vanhimmiston yhteistoimintaa) ja kokoukset on saatava Raamatun mukaisuuteen, eli yhteen tultaessa jokaisella on jotain annettavaa kaikkien rakennukseksi, niin että todella rakennumme joakisen seurakunnan jäsenen vaikutuksesta (Ef.4:16). Lisäksi on palautettava mieliin, että palveluvirkojen, myös paimenen viran, päämäärä on saada uskovat kaikin tavoin kasvamaan Häneen, joka on pää, eli Kristukseen (ei srk:aan tai kehenkään hengelliseen johtajaan).

Huomaamme Sanasta paljon muutakin, mikä on palautettava takaisin Raamatun antamaan malliin, muitta tässä muutama käytännöllinen asia, jotka voitaisiin, jos haluttaisiin, saada melkoisen helposti palautettua takaisin Sanaan. Rukoillaan Pyhän Hengen herätystä Kristuksen seurakuntaan reformaation toteutumiseksi!

Enkelinäky reformaatio-työstä

Enkelinäky reformaatio-työstä

ENKELIN ANTAMA VAROITUS KOSKIEN REFORMAATIOTYÖTÄ

Hyvät War Room -rukoilijat, jaan tässä viestin, jonka Herra näytti enkeli-näkynä ystävälleni, kun rukoilimme yhdessä muutama viikko sitten. Koen sen Herran antamaksi ohjeeksi ja varoitukseksi koskien meneillään olevaa reformaatio -työtä Suomessa.

Näyssä oli suuri enkeli Suomen yllä, jonka toisessa kädessä oli vanha, repeytynyt viinileili, josta viini vuoti maahan. Toisessa kädessä enkelillä oli tähkä.

Repeytyneet vanhat leilit näyssä varoittavat meitä kaatamasta uutta viiniä vanhoihin leileihin. Tähkä taas viestittää meille kypsäksi asti kasvanutta viljaa, eli jäännöstä; sitä tulosta, jonka reformaatio saa aikaan.

Herra itse on sanonut, ettei kukaan laita uutta viiniä vanhoihin leileihin, koska ne pakahtuisivat ja omistaja menettäisi sekä leilit että viinin.

Uusi viini kuvaa sitä Pyhän Hengen työtä, joka asettaa ennalleen seurakuntaa. Uutta viiniä on ollut kaikki reformaation eli ennalleen asettamisen eri aallot. Ne leilit, jotka eivät ole ottaneet vastaan uutta ennalleen asettamisen aaltoa, eli sitä uutta viiniä, jonka Herra on silloin vuodattanut, ovat tulleet vanhoiksi leileiksi. Ne leilit taas, jotka ovat ottaneet jatkuvasti vastaan jokaisen ennalleen asettamisen viinin, ovat pitäneet itsensä uusina, uusiutumalla jokaisella uudella viinillä.

Uusia leilejä ovat myös ne leilit, jotka syntyvät uuden viinin eli uuden ennalleen asettamisen aallon tuloksena. Jokaisessa reformaatiossa syntyy uusia leilejä, eli uusia seurakuntia.

Tämän enkelinäyn viesti meille tämän lopunajan reformaation edessä on, ettemme yritä kaataa tätä uutta viiniä vanhoihin leileihin, ettei Herra menettäisi niitä.

Meidän tulee julistaa ja opettaa reformaatiota, eli paluuta Jumalan Sanaan, mutta antaa jokaisen leilin ja jokaisen uskovan itse joko ottaa vastaan tai jatkaa toimintaansa vanhana leilinä. Se valinta kuuluu jokaiselle, emmekä saa loukata sitä oikeutta kenenkään yksilöuskovan emmekä minkään seurakunnan kohdalla.

Herra Jeesus on Itse omalla verellään lunastanut omakseen jokaisen uskovan ja Hänelle kuuluvat kaikki Hänen nimiinsä otetut seurakunnat. Meidän tulee tehdä reformaatiotyötä keskinäisessä rakkaudessa ja rauhassa Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa. Reformaatio ei ole pelastuskysymys, vaan se on Kristuksen seurakunnan ennalleen asettamista Hänen Itsensä johtamana ja Hänen Sanansa mukaan.

Nyt on aika Ef.4:11-16 toteutua; uskovien valmistua täysin valmiiksi palveluksen työhön, ja seurakunnan tulla täyteen miehuuden mittaan Kristuksessa. Tätä meneillään oleva reformaatio tarkoittaa, ja sen vastaanottaminen on täysin vapaaehtoista. Olkoon siis Herramme Jeesuksen, Rauhan Ruhtinaan, siunaus työmme yllä ja Hänen Henkensä johdatus siinä niin, että osaamme toimia Hänen rakkaudessaan!

Ekklesian taisteluhuuto uskonpuhdistuksen puolesta

Ekklesian taisteluhuuto uskonpuhdistuksen puolesta

TAISTELUHUUTO

Veronika West toi vierailullaan syyskuussa 2025 Jumalan lähettämän enkelin sanoman Suomelle; "Seurakunnan reformaatio tai vuohikansa, viiden vuoden armonaika valita." (koko enkelin sanoma löytyy kotsivujemme etusivulta).

Miksi seurakunnan reformaatiolla eli paluulla Jumalan Sanaan on niin suuri kansallinen merkitys?

Jumalan tuomioissa on kysymys lopulta suhtautumisesta Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen, jonka Hän lähetti pelastukseksi maailmalle, niin yksilöille kuin kansoillekin. Kun Jeesus puhuu (Matt.25) kansojen tuomioista, tulee huomata, mitä Hän oikeastaan siinä sanoo: "'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä MINULLE'"

"Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, 15ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. 16Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, 17ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa. 18Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, ETTÄ HÄN OLISI KAIKESSA ENSIMMÄINEN." (Kol.1:14-18)

Kysymys on siis aina Herrasta Jeesuksesta, ei esim. Israelista tai meidän hyvistä teoistamme ihmisille ihmisten takia, vaan Herran takia. Siksi seurakunnan tila on niin merkittävä; onko siellä Herra Jeesus päänä ja noudatetaanko siellä Raamattua eli Jumalan Sanaa, joka on Jeesus Kristus. Kysymys on siitä, onko Herra Jeesus saanut ensimmäisen sijan kaikessa Jumalan Huoneessa maassamme, koska siitä riippuu koko kansamme kohtalo. Jumalan tuomiot alkavat Hänen huoneestaan.

Jumalan lähettämän enkelin sanomasta Veronika West kertoi: "SUOMI, Jumalan Rakastettu, SYNNYTTÄÄ TAISTELUHUUTOA … SODAN KARJUNTA on nousemassa Suomen ekklesian ylle jumalallista ennalleen asettamista ja USKONPUHDISTUSTA VARTEN…"

Myöhemmin siinä mainitaan: "Kansan, joka painii uuden nimensä siunauksen puolesta, kansan, joka huutaa taisteluhuudon… ”EMME PÄÄSTÄ IRTI ENNEN KUIN…”!!!" sekä: "…NÄIN KANSAKUNNAN TULEVAN VAKAVAAN KANNANOTTOON…PAINISKELUA JA

SOTIMISTA TÄMÄN KANSAKUNNAN SYNTYMÄOIKEUDESTA…JA SITTEN KUULIN TAISTELUHUUDON NOUSEVAN KANSAKUNNAN YLLE…”ME EMME HELLITÄ ENNEN KUIN”…!!!"

Perustimme War Room -rukousverkoston taistelemaan tätä taistelua Suomen puolesta. Tervetuloa mukaan näihin Herran taisteluriveihin!  War Room -ryhmiä on jo useilla paikkakunnilla, voit liittyä niihin tai aloittaa oman ryhmän. Ilmoittaudu sähköpostitse Sini Meinolalle warroomsuomi@gmail.com. Tervetuloa!

EVÄVÄN TEMPPELIN RAKENTAMINEN

EVÄVÄN TEMPPELIN RAKENTAMINEN

"HAJOTTAKAA MAAHAN TÄMÄ TEMPPELI...

...niin minä pystytän sen kolmessa päivässä." Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä. (Joh. 2:19,21)

Herra Jeesus tuli vapauttamaan ihmiset turhien uhrien uhraamisesta ja kuolleista teoista, koska ne eivät voineet meitä pelastaa. Hän tuli ja uhrasi itsensä, vuodattaen pyhän verensä kertakaikkisena uhrina syntiemme sovitukseksi. Vanha Liitto täytettiin Hänen toimestaan meidän puolestamme ja Hän saattoi meille voimaan Uuden Liiton, armoliiton. Tässä liitossa ei kenelläkään muulla ole kerskaamista kuin Herralla Jeesuksella Kristuksella! Kaikki olimme pois poikenneet ja syntiä tehneet ja yhtälaisen armon olemme saanet ja samanlaisen pelastuksen.

Ylösnousemuksessa, kuoleman voittaneena, Hän pystytti UUDEN TEMPPELIN, elävän ruumiinsa, joka jäseniä me olemme. Halleluja!

Raamattu kertoo siitä suunnitelmasta, joka Jumalalla on ihmiskuntaa kohtaan. Se ei toistu vuosi vuodelta samana "kirkkovuotena", vaan etenee vaihe vaiheelta kohti päämäärää. Herra Jeesus rakentaa temppeliään, elävää ruumistaan, ja siirrymme siinä yhä lähemmäs tavoitetta eli temppelin valmistumista ja ylöstempaamista. Pakanain luku täyttyy ja morsiusseurakunta saatetaan tahrattomaksi ja rypyttömäksi.

"Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, KUNNES me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään. (Ef. 4:11-13)

Me olemme jatkuvassa muutosprosessissa Pyhän Hengen ja Jumalan Sanan vaikutuksesta. Herra Jeesus itse rakentaa seurakuntansa (Matt. 16.18). Kun Herra puhuu yljän tulemisen ajoista Luukkaan evankeliumin luvussa 12, Hän nuhtelee kansaa siitä, että he kyllä osaavat ennustaa sään, mutta "kuinka ette osaa arvioida tätä aikaa?" (Luuk. 12:54-56) ja jatkaa perään "Miksi ette jo itsestänne päätä, mikä oikeaa on?" (jae 57). Meidän tulisi valvoa ja olla hereillä koskien sitä aikaa, jossa elämme. "Yö on pitkälle kulunut. ja päivä on lähellä. Pankaamme sen tähden pois pimeyden teot, ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin." (Room. 13:12). Herran tulo totta totisesti lähestyy, sen näkevät ja ymmärtävät ne, jotka osaavat arvioida tämän ajan.

Matteuksen luvun 24 johdantona on "Jeesus puhuu maailman lopusta" ja heti luvun alussa Hän puhuu käsillä tehdyn temppelin täydellisestä hävittämisestä. "Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia. Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö te näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta. Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin tämä tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?" (Matt. 24:1-3).

Mitä lähemmäs tulemme Hänen elävän ruumiinsa, uuden temppelin, valmistumista Kristuksen täyteyteen asti, sitä vähemmän tarvitsemme enää mitään rakennustelineitä tai alaikäisyyden vaatimaa opetusta ja tukea, jopa Herran antamat palveluviratkin ovat vain siihen asti "KUNNES..." (Ef. 4:11-13). Meidän on vapauduttava kaikista kuolleista teoista, omavanhurskaudesta ja uskonnollisuudesta, niin että ei jää kiveä kiven päälle käsillä kootusta temppelirakennelmasta! Sinä päivänä Herra yksin on oleva korkea ja Hänen elävää ruumistaan hallitsee Pyhä Henki. Niin että "me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus" (Ef. 4:15).

"Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu." (1 Kor. 5:7). "Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan." (Gal. 5:9). Nyt on aika puhdistautua kaikesta uskonnollisesta eli kuolleesta uskosta, elävään uskoon ja sen mukaiseen elämään Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa!

PAPPISKANSA, PYHÄ PAPISTO

PAPPISKANSA, PYHÄ PAPISTO

Shalom, kaikki te Herran papit!

Ikävin sana, jota uudestisyntyneestä uskovasta mielestäni voidaan käyttää, on "maallikko". Hän kun ei suinkaan ole maallikko, vaan Herran pappi. Maallikko-sanaa käytetään siellä, missä ei olla kunnolla sisäistetty sen elävän temppelin olemusta ja rakennetta, jonka Herra Jeesus pystytti kolmessa päivässä entisen, käsin tehdyn temppelin, sijaan - oma elävän ruumiinsa. 1 Piet. 2:4-5 ja 9;

"Ja tulkaa hänen tykönsä, etävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis, ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.", "Mutta te olette 'valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja', joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa"

Pyhä Henki puhuu samasta asiasta Ef. 4:10-13;

"Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki. Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen, kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään."

Herra on antanut yllä mainitut viisi palveluvirkaa valmistamaan pyhä papisto täysin valmiiksi palvelutehtäväänsä. Tavoite on siis pyhän papiston palvelutyön toteutuminen. Palveluvirat ovat palvelemassa juuri sitä tarkoitusta. Että koko elävä temppeli, Kristuksen ruumis, tulisi täysin valmiiksi. Se on Herran tarkoitus; saada elävä ruumiinsa rakennetuksi toimimaan yhdessä täysin Pään tahdon mukaan, Pyhän Hengen vaikutuksesta. Silloin Hän voi kirkastaa itsensä meissä, ja lopulta pilvissä temmata meidät morsiamenaan Karitsan häihin taivaassa.

Apostoli Paavali pystyi kirjoittamaan juuri efesolaisille nuo yllä siteeratut jakeet, koska heillä oli tarpeeksi ymmärrystä asiasta. Se taas ei ihmetytä, kun katsoo Herra Jeesus sanoja Efeson seurakunnasta Ilmestyskirjan kirjeissään seitsemälle seurakunnalle. (Ilm. 2:6);

Mutta se sinulla on, että sinä vihaat nikolaiittain tekoja, joita myös minä vihaan."

Efesolaiset siis vihasivat nikolaiittain tekoja; mutta mitä nämä teot ovat? Kreikan sana "nicao" tarkoittaa voittoa yläpuolelle toisten, kiivetä toisten yläpuolelle ja sana "laos" tarkoittaa tavallisia ihmisiä. Nikolaiitta on henkilö, joka asettaa itsensä muiden yläpuolelle, eri luokkaan, pitäen muita vain tavallisina ja itseään ylempänä, tai henkilö, joka kannattaa tätä näkemystä.

Jos katsomme alkuseurakuntaa, sitä joka toimi ajallisesti lähinnä Jeesuksen ja Hänen ensimmäisten apostoliensa aikaa ja opetuksia, näemme sen rakenteessa ja toiminnassa mm. seuraavaa: seurakunta syntyi siitä, kun uskovia alkoi tulla yhteen pyhänä papistona, ylistämään Herraa, rukoilemaan ja palvelemaan toisiaan saamillaan armolahjoilla, rakentuakseen yhdessä eläväksi temppeliksi sekä julistaakseen Herran tekoja ihmisille. Kun heidän joukkonsa alkoi olla siinä määrin suuri, että he tarvitsivat kaitsijoita, valitsivat apostolit heille vanhimmat (Ap. 14:23). Seurakuntien kasvaessa niissä syntyi myös erilaisia tarpeita, jolloin tarvittiin erilaisia avustavia tehtäviä.

Vanhimmat olivat seurakunnan kaitsijoita, paimenia. Paavalin jäähyväispuhe Efeson vanhimmille antaa tästä selvän kuvan. Ap. 20:17-18a, 28;

"Mutta Miletosta hän (Paavali) lähetti sanan Efesoon ja kutsui tykönsä seurakunnan vanhimmat. Ja kun he saapuivat hänen tykönsä, sanoi hän heille: '... Ottakaa siis itsestänne vaarin ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut."

Raamatussa ei missään sanota, että seurakuntaa kaitsisi tai paimentaisi vain yksi paimen, "pastori". Uudessa Testamentissa ei edes käytetä sanaa "paimen" muulloin kuin kohdassa Ef. 4:11, yhtenä viidestä palveluvirasta. Sen sijaan puhutaan vanhimmista paljonkin, ja nimenomaan seurakunnan kaitsijoina. Paimenen virka on seurakunnan vanhimmilla. Alkuseurakunnan aikaan apostolit ja profeetat kokoontuivat vanhinten (= paimenten) kanssa Jerusalemiin etsimään Herran tahtoa erinäisissä seurakuntia koskevissa kysymyksissä ja valitsivat sen jälkeen muutamia apostoleja ja profeettoja viemään seurakunnille yhdessä laaditun kirjeen esillä olleista asioista sekä vahvistamaan seurakuntia (Ap.15). Kristuksen seurakuntaa johdettiin kokonaisuutena yhdessä palvellen, apostolien, profeettojen ja vanhinten toimesta, Pään alaisuudessa eli Pyhän Hengen ohjauksessa.

Nykyajan seurakunnissa sen sijaan yhdellä henkilöllä, pastorilla, on aivan erityinen asema kaikkia muita ylempänä. He jopa näkevät apostolit ja profeetatkin sellaisina, joita he voisivat palkata seurakuntaansa, asettuen heidän "työnantajakseen"!. Alkuseurakunnan aikaan päinvastoin apostolit asettivat heidät, vanhimmat. Mistä tämä pastori-keskeinen käytäntö on saanut alkunsa? Sitä on alkanut esiintyä jo varhain, koska Ilmestyskirjan kirjeissä seitsemälle seurakunnalle, Jeesus sanoo, mitä hänellä on Pergamon seurakuntaa vastaan: "Niin on myös sinulla niitä, jotka samoin pitävät kiinni nikolaiittain opista".

Uskonpuhdistus katolisen kirkon uskonnollisista käytännöistä, joita ei löydy Raamatusta, jäi aikoinaan pahasti kesken, ja on sitä yhä vielä. Paavi on nimennyt itsensä "Jumalan Pojan sijaiseksi" maan päällä. Siitä samastahan Jeesus itse asiassa varoitti viinitarhan vartijoita, kun nämä syrjäyttivät viinitarhan isännän asemastaan kieltäytymällä ottamasta vastaan hänen lähettämiään palvelijoita, ja ottamalla samalla itse hänen asemansa; Matt. 21:42-43;

"Jeesus sanoi heille: 'Ettekö ole koskaan lukeneet kirjoituksista: 'Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi; Herralta tämä on tullut ja on ihmeellinen meidän silmissämme'? Sentähden minä sanon teille: Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä."

Toisessa kohtaa nuhdellessaan samaisesta asiasta (Matt. 23:34) Hän sanoo (jakeet 38-39): "Katso, teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi. Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'." Tässä asetelmassa todellisessa vaarassa - vaikka joutuvatkin kivitettäviksi ja pahoin pidellyiksi - eivät suinkaan ole nämä Herran nimessään lähettämät, joita ei pidetä minään eikä oteta vastaan, vaan heidän arvostelijansa. Herra antakoon armonsa Suomen seurakunnille tehdä parannus kaikesta nikolaiittain opista, mitä tahansa se vaatiikaan!

Tässä Herran neuvoa meille (Matt. 23:8-12); 

"Mutta te, älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä. Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän isänne, hän joka on taivaissa. Älkääkö antako kutsua itseänne mestariksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus. Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne. Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään."

Tämä YKSI, on juurikin se kulmakivi, Pää, Herra itse! Kunnia ja ylistys Hänelle koko Hänen seurakunnassaan. Meille koittaa se päivä, jolloin sanotaan "Herra yksin on korkea!" Se vuori Serubbaabelin edessä, joka on noussut kulmakiven asemaa vastaan maassamme, joutuu matalaksi Herran edessä, ja kulmakivi nostetaan paikoilleen huutojen kaikuessa: "Suosio, suosio sille!"

Apostoli, Herran lähettämä

Apostoli, Herran lähettämä

PAIKKA HÄNEN EDESSÄÄN

Päivi Heikkilä 18.10.2016  European Apostolic Leaders -kotisivuille / http://europeanapostolicleaders.eu/bloggers/blog/article/1400908

Apostoli on Herran lähettämä. Hän seisoo kahdessa paikassa; Herran, Lähettäjänsä, edessä ja ihmisten edessä, joiden luo Herra lähetti hänet. Näissä paikoissa hänellä on kaksi täysin erilaista roolia. Herran edessä seisoessaan hän saa käskyjä ja neuvoja Häneltä, joka on kaikkien nimien yläpuolella, kuninkaitten Kuninkaalta. Ihmisten edessä seisoessaan hän puhuu heille, mitä sai Herralta, ollen Hänen edustajansa. Ihmisten edessä hän seisoo siinä auktoriteetissa, jonka hän on saanut Lähettäjältään. Kuitenkin hän on palvelija molemmissa näissä asemissaan.

Kumpi näistä kahdesta paikasta on tärkeämpi apostolin elämässä? Mielestäni se, jossa hän tulee lopulta seisomaan; Herran edessä. Herra on hänen tuomarinsa, eivät ihmiset. Mutta hänet tuomitaan sen mukaan, miten hän toimitti tehtävänsä ihmisten edessä. Siis sekin on tärkeää, kuinka hän seisoo heidän edessään.

Ratkaisevaa on apostolin sydän, onko hän uskollinen Herralle, etsien Hänen kunniaansa, vai luopuuko hänen sydämensä Herrasta, jota hän edustaa, etsimään kunniaa ihmisiltä. Herra Jeesus itse oli Isän lähettämä. Hän puhuu näistä asioista Joh. 5:41-44:

" En minä ota vastaan kunniaa ihmisiltä; mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne. Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, hänet te otatte vastaan. Kuinka te voisitte uskoa, te jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee Häneltä, joka yksin on Jumala?"

Herra puhuu tässä hänestä, jonka Jumala on lähettänyt ja ihmisistä, joiden luon hänet on lähetetty. Molemmat ovat helposti kiusauksessa etsiä omaa kunniaansa; hän, joka on lähetetty yrittäen miellyttää ihmisiä, puhuu itsestään eikä sitä, mitä Lähettäjä on lähettänyt hänet puhumaan. Ja ihmiset, jotka eivät halua nöyrtyä kuulemaan Herran Sanaa, mieluummin ottavat vastaan heidät, jotka puhuvat heidän korvilleen sopivammin.

Kuten Jeesus sanoo John. 7:18:

"Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää Lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä."

On suuri vaara joutua kiusaukseen etsiä itselleen kunniaa ja asemaa ihmisiltä. Alamme silloin miellyttää heitä sen sijaan, että miellyttäisimme Herraa. Jos alamme keskittymään enemmän ihmisiin kuin Herraan, voimme joutua liukkaalle pinnalle. Jos pidämme paikkamme Hänen edessään tärkeimpänä elämässämme, onnistumme seisomaan ihmisten edessä puhuen niitä sanoja, jotka Hän on antanut meille, emmekä välitä miellytämmekö ihmisiä vai emme, kunhan vain miellytämme Häntä yksin, joka lähetti meidät heidän luokseen.

Apostoli Paavali myös puhuu paljon tästä asiasta. Hän itse halusi vain miellyttää Herraa ja oli murheellinen siitä tosiasta, että monet Herran lähettämät etsivät omaa kunniaansa. Hän sanoi kerran, ettei hänellä ole ketään sellaista tulemaan kanssaan palvelutyöhön, joka etsisi Jumalaa, vaan he kaikki etsivät omaansa.

Emme saa työtämme tehdyksi, jos puhumme omiamme. Vain Herran antamissa sanoissa on elämä ja voima, eivätkä ne raukene tyhjiin vaan tekevät sen, mitä varten Jumala on ne tarkoittanut. Todelliseen muutokseen tarvitaan Jumalaa, ei kukaan apostoli tai ihmiset, joiden luo apostoli on lähetetty, voi itsestään tehdä mitään elämää muuttavaa. He saavat vain saman shown jatkumaan... Siksi, jos haluamme tuloksia, ei ole mitään syytä miellyttää itseämme tai ihmisiä enemmän kuin Jumalaa. Pidetään tämä mielessä!